Monday, May 21, 2012

Sabah — land of unusual names




Assalamualaikum and selamat petang semua



bile petang2 camni terbayang pulak pisang goreng yang selalu masak kalau kat rumah..tapi sekarang bukan kat rumah..HuHuHu..T_T..hujung minggu ni nak balik la..HaHaHa


maaf sebab terbawak2 goreng pisang tadi..actually balik kelas tadi singgah kedai untuk beli roti..pastu ternampak paper Star..pe berita yang berjaya menarik perhatian aku kali ni.??mesti la tajuk berita tu sama ngan tajuk entri kali ni..


SABAH - LAND OF UNUSUAL NAMES

haa..camtu la bunyi tajuk berita yang aku baca tadi..so,aku pun usha2 pe isi berita tu..kan sekarang ni da dekat ngan musim pilihanraya kan,,so ramai rakyat M'sia yang baru nak mendaftar sebagai pengundi,tak ketinggalan jugak la mereka yang duduk dekat sabah ni.


antara nama yang berdaftar ialah Tigabelas, Ponyrace, Timun dan sebagainya..seriously aku agak tergelak bila baca nama diorang ni..niat dihati bukan nak kutuk ea..sebab ada ja kawan sabah aku yang nama elok2..cume minoriti je yang nama laen sikit..


nah tengok snapshot paper ari ni..




haaa..amacam.?caya tak..tapi sambungan berita dia..bukan saje kat sabah tapi kat johor pun ada nama yang pelik2 ni contohnya yang ini..
sedutan paper:

“Most people do not take me seriously when I tell them my name is really S and that it is not a nickname or a shortened name. They don't believe it until I show them my MyKad,” said the full-time architecture student currently pursuing her studies at Yayasan Pelajaran Johor.


sumber: the Star


tapi berdasarkan kajian yang aku buat tentang orang asli suku Bateq kat Taman Negara Pahang..nama2 camni dah menjadi kebiasaan bagi masyarakat kat situ..mereka menamakan nama anak mereka sempena kejadian waktu bayi tu dilahirkan ataupun tempat bayi tu dilahirkan..


ni benda betul ea..kali ni tak tipu..HaHaHa..tapi kalau nak diikutkan unik jugak nama diorang ni kan..kbye



::WASSALAM::








 

1 comment:

Tukang Karut said...

erk... ini sangat pelik bagi kita tapi tidak bagi diorang...